Návod na ještě jednodušší design

30. července 2017 v 23:31 | Gaz |  Návody


Ahoj blogerky a blogeři,


zde je malý přehled tohoto článku, neboť je až děsivě dlouhý.
Napřed se tu píše něco o našich podmínkách objednávání designů,
pak něco obecného a pak až konkrétní recept na design bez potřeby grafického programu.
Na konci jsou tipy a poznámky a konečně příklady s obrázky. Orientujte se podle barviček.


jak jistě většina z vás ví, v podmínkách našich objednávek stojí, že děláme designy pro blogy pouze starší než čtyři měsíce. Může se to zdát hodně, ale vzhledem k naším zkušenostem s některými blogy, které si nechaly design vyrobit a nastavit, načež naprosto znehybněly nebo byly dokonce smazány, chceme mít nějakou jistotu, že blog, který oblékáme, bude aktivní. Čtyři měsíce nejsou žádná jistá záruka, ale význam to má.

Argumentem rozhodně není, že dotyčný už několik (i uspěšných) blogů psal nebo že blogoval roky na jiném blogu a právě se přestěhoval - spíše naopak. Kdo se stěhoval dvakrát, pravděpodobně nebude mít problém stěhovat se znovu. Samozřejmě nic proti stěhování, ale ne těsně po nastavení designu. Čtyři měsíce je doba dost dlouhá na to, aby se blog buď zaběhl a zůstal aktivní, nebo zažil měsíc dva počátečního nadšení a pak zkolaboval.

No, to bylo tak na úvod a nyní k věci. Tenhle článek je takovým podmíněným vnuknutím. Jde o ty z vás, kteří jsou momentálně ve stádu mladého blogu a chtějí mít hned od začátku pěkný, líbivý a "důvěryhodný" design, kteří to z povahy a podstaty opravdu myslí vážně a vědí, že neskončí, což my ovšem nemáme jak zjistit.

Doufáme, že nebudete zklamaní, nejde o nic objevného, ale myslím si, že bude užitečné to shrnout.

Tedy, jak na ještě jednodušší design. Nepotřebujete vůbec umět s žádným grafickým programem, jen si najít správné obrázky, trochu se pohrabat v nastavení blogu a mít trošku cit pro estetiku.

Jste-li tedy blog, který chce mít design s vlastním motivem, ale neumíte s grafikou a nechcete/nenašli jste možnost objednání, zde máte jednoduchý recept na libivý vzhled.

Základem je bílá stránka i menu umístěná uprostřed. Šířka je na vás, ale nejlepší je asi zlatí střed, ani velká, ani malá. Okraje vyplníme jemným vzorkem. Jemný by měl být co se týče barvy, ne příliš tmavý nebo sytý. Jestli to budou jednoduché puntíky nebo malinkaté ananasy a ptáčci, to už záleží jen na volbě obrázku do záhlaví.

Záhlaví bude preferovaně na celou šířku stránky. Možnost záhlaví pouze nad menu je vhodná ke složitému, detailnímu a desktiptivnímu vzorku na okrajích, jemná textura a absence záhlaví působí příliš anonymně a nezajímavě. Alespoň ten ručně naťukaný citát do motta. Naopak varianta záhlaví pouze nad články klade požadavky na objekt v záhlaví. Klasický symetrický objekt nebude v optické rovnováze s textem v menu, chce to pak něco asymetrického proti menu, nebo například velmi úzké záhlaví. Nejjednodušší je tedy záhlaví všude.

Výška záhlaví by měla být řekněmě od 100 px do 500 px, což je jen odhad, prostě aby byly hned vidět už nějaké články pod ním.

Nejvhodnějším typem obrázku do záhlaví je pro tento případ "objekt", něco s bílým pozadím. Tedy spíše zvířátko než krajinka, postava než obličej, ornament než textura. Ještě je možné použít obrázek, který má ze všech stran bíle pozadí, pouze nahoře a/nebo na straně je "useknutý". Takovým krásným příkladem je větev, ta funguje.

Sytost barev není třeba omezovat, snad jen počet (pokud tedy nemíříme k duze), aby se to dalo sladit s okraji. Barevně samozřejmě přizpůsobíme i písmo a odkazy.

Zdálo by se, že už máme hotovo, ale je třeba myslet také na textovou úpravu. Základním pravidlem je střídmost fontů, tedy ideálně pouze jeden na celém blogu, maximálně druhý na nadpisy do menu. Dále velikost, ale to je asi jasné, ne moc velké a ne nečitelně malé. Do menu pak nedávejte všechny položky, které blog nabízí, jen ty, které skutečně užijete. Určitě se však hodí Volitelný box v menu, kam můžete vkládát cokoli a většina blogů jím nahazuje všechny ostatní položky. Pro jednoduchý design to ale není nutné, takčí, když do něj vložíte buď svou fotku nebo nějakého maskota nebo ikonky odkazů na kontaky nebo i nic. Co se nadpisů menuboxů týče, není pořeba je přeplácávat, měly by mít jinou velikost a barvu než položky pod nimi, ale stačí spodní okraj, bohatě.

Položky jako zápatí nebo drobečková navigace jsou volitelné, na dojmu z vzhledu se příliš nepodílí.

A je to teď všechno? Snad ano. Ještě ale uvedeme pár tipů a poznámek, které se hodí zmínit:

Vhodnější do záhlaví je kreslený obrázek, klipart, nebo velmi jednoduchá a málo barevná fotografie s opravdu bílým pozadím. Png obrázek často může pusobit příliš odtžený od reality, když mu například chybí stín nebo je kontrastně osvětlený a zároveň sytě barevný. Tedy focené jablko se stínem být může, stojící kůň už je příliš neukotvený.

U png obrázků si dejte pozor, aby objekt neměl "chlupaté okraje", čili zbytky barvy původního pozadí. Pokud jsou bílé, tak to nevadí, ale pokud ne, je to vidět a velmi to kazí dojem.

Nepoužívejte Comic Sans. Ne, dobře, i tohle je na vás, ale pokud chcete působit "seriózně", musíte dát na názor většiny, tedy Comic Sans pouze z ironických důvodů.

Místo bílé stránky je možné zvoli jinou, ale bílé blízkou barvu - krémovou, šedou, světlounce růžovou nebo modrou a podobně. Hůře se pak ovšem hledá obrázek do záhlaví. Můžete zkoušet i tmavé barvy s psát světle, to se ovšem hodí jen pro určité typy blogů, blogerů a témat. Na klasický deníček, kreativníček, zápisníček a názorníček je mnohem lepší psát "černě na bílém", jak to má drtivá většina webů a stránek všeho druhu.

Pokud víte, jak na to, mějte v menu pouze Volitelný box, lépe se tak jednotlivé položky ladí k sobě. Další možností je jednoduché horní menu, které lze vhodně upravit s velice působivým výsledkem. Je třeba dát pozor, aby nesplývalo s případným citátem v záhlaví, ani s nadpisem aktuálního článku, což zle zařítit mezerami, vhodnymi pruhy, fonty či velikostí a barvou písma, případně kombinací. Jak ve Volitelném horním boxu, takve Volitelném boxu v menu je možné a vhodné si hrát s odrážkami či oddělovači jednotlivých odkazů, lze tak docílit jemných a pěkných delaitlů, které dodávají designu upravenost a propracovanost a zároveň jej oživují a barevně propojují.

Disclaimer note: Tento návod a výsledný design, je vhodný zejména a spíše pro příležitostné psavce, kreativce a názoristy. Pokud chcete mít blog "o něčem", například celebritě, seriálu, konkrétním anime, gothic kultuře nebo podobně "neosobní/neskoukromá/dokumentární" témata, hodí se spíš sytější a barevnější design s forografiemi a vice obrázky v menu a podobně, prostě něco trošku jiného.

Tak, dost textu a teď už teda nějaké ty obrázky.

Jako příklad uvádím dva vzhledy: Milovníce koček a Milovnice knih.


Na kočičí design jsem si našla kočičkovou (blíže nespecifikovanou) tapetku a horizontálně dominantní a relevantní moudro. Sladěné barvy, profilovka v menuboxu a hotovo.

Kniží design má na okrajích abstrakní texturu, v záhlaví png knihy, barvičky, profilovka. Zde jsme navíc pod obrázek přidaly náhodný text citát, jen tak, ten může být buď Názvem blogu nebo umístěn v Mottu nebo Volitelném horním boxu. Pozorný čtenář také jistě zachytí, že knihy, zejména brk, mají drobné "černé chlupy" po okrajích, zde jsou ale celkem nepatrné a nerušivé.

Už se mi nechtělo hrát si s hodním menu nebo odrážkami, prostě vezmete třeba ">>", obravíte to a nacpete to přiměřeně všude.

Také je tu asi bambilión překlepů, snad je zítra opravím, abych šla spát ještě dneska.
 

4 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 NaTyy NaTyy | Web | 4. srpna 2017 v 12:40 | Reagovat

Skvělý návod :)

2 jarka jarka | Web | 7. srpna 2017 v 13:41 | Reagovat

Hezký :)

3 Victoria Victoria | Web | 14. srpna 2017 v 11:25 | Reagovat

Paráda! Možná někdy něco zkusím - ale ne na vlastním blogu, to si raději založím zkušební :-D.

4 Gaz Gaz | E-mail | Web | 14. srpna 2017 v 17:38 | Reagovat

[1]: [2]: Díky ^.^

[3]: To jsme rády, až něco budeš mít, tak se nezapomeň pochlubit.;)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.